2017.09.05
Belekezdtünk az idei nagy
kalandba, nem is tudom honnan kezdjem - Árpádtól vagy Álmostól…
Ma délben bekocsiztunk a
cégessel az irodához ahonnan taxival terveztük a reptér elérését. A Főtaxi androidos alkalmazása felett
vakargattuk a fejünket, mert kevés volt hozzá két informatikus és a kettőben
összegyűlt negyven év tapasztalat. A fránya program képtelen volt a három kísérletünk
ellenére autót szerezni nekünk. A rutin azt mondja, ha egy program nem akar
együttműködni velünk, akkor a szürkeállomány pusztulását megelőzendő, ki kell
kukázni. Harcoljon vele az aki játszani akar. Innen okosból üzenem a főtaxis
Tamásnak aki VW Passattal jár és akit háromszor jelölt meg az a hulladék
program, bebukott ezerkétszáz jattot…
Értünk egy végtelenül
szimpatikus, rendkívül jól öltözött fiatalember érkezett egy sárga kombival.
Megkérdezte, hogy a XVI kerből merre menjünk, mennyi időnk van, én meg előadtam
lazában, hogy tök mindegy, ráérősek vagyunk.
Azt nem mondtam neki hogy hülyék is, de szerintem pillanatok alatt
lemérte, hogy nagy suttyó parasztok vagyunk, így neki indultunk a „Nagy
Budapest Városnéző Körútnak”. Később sztorizgatás közben megjegyeztem, hogy nap
mint nap autózok erre, és most hogy negyedórája jövünk sikerült ismét két
kilométerre kerülni attól a ponttól ahol beszálltunk. Felmérte a fiatalember,
hogy ennyi volt és végre megcélozta a repteret.
Nem voltam rá mérges,
tulajdonképpen nem mondtam neki hogy egyenesen menjünk a reptérre, így ő az
általam javasolt tökmindegy utcán ment.
Hogy miért adtam neki mégis
ennyi jattot?
Mert felkészült volt, tiszta,
ápolt és kulturált.
A reptér eseménytelennek volt
mondható, ha eltekintünk attól, hogy a szekun kábszeresnek néztek. A táskám és
a többi cucc kisiklott a futószalagon és egy csonka vágányon befékezett.
Jött egy hölgy, aki a
robotkutyát kezelte. A kovászos uborkaszedő csipeszébe csíptetett ronggyal
törölgette a szemüveg tokomat, meg a többi szarocskámat, majd a rongyot jó távol
tartva magától benyomta a robot kutyába. Robotkutya csipogott én meg csendben
beszartam, és reménykedtem, hogy sem a béres magnézium , sem a jutás omega
három nem tartalmaz semmilyen gyorsítót.
Nem buktam meg a vizsgálaton.
A TAP gép pontosan érkezett és
pontosan is indult. A negyedórás eltérés így délután nálam még belefér a
pontosba.
Ez egy 15 éves – tehát a
TAP-nál még fiatalnak számító masina. Néhány éve „átkonfigolták” Y132-ről
Y144-re. Hogy ti is tudósok legyetek, ez azt jelenti, hogy összetolták az
üléseket és tettek hátulra még két sort.
Lisszabonban az lesz az első
dolgom, hogy elmegyek egy erotika centerbe és veszek két női térdvédőt, hogy ne
csessze szét a térdeimet az előttem levő ülés támlája. És azt hiszem kell egy
szuszpenzor is a gatyámba, hogy az állandó terpesz miatt ne guruljanak szerte
szét a dolgaim.
Egyébként más gond nem volt a
géppel. Ez nem úgy sírta fel magát az égre, mint a tavalyi LIS-MUC járat.
Megnéztem felülről Velencét, és láttam a riasztóan utópisztikus spanyol középföldét is.
Megnéztem felülről Velencét, és láttam a riasztóan utópisztikus spanyol középföldét is.
Vannak virtuális barátaim,
akik szerintem tűkön ülve várják a már a halas-szenyós részt. Nos, alant
láthattok egy képet arról, hogy mit ad a TAP délutáni hamikának. Olyan
szegényes volt a kaja és annyira lepukkadt, hogy ha ezt találtam volna anno az
uzsonnás dobozomban, akkor a lányaim már árvák lennének.
Igaz az is , hogy ez nem egy
repülő étterem, de ez a kaja alulmúlta az albán pékünk sajtos rúdnak nevezett
szomorúságát, ami se nem sajtos se nem rúd.
A magos kifliben egy szagtalan
és íztelen krém volt valami zöld beütéssel, amiben bíztunk, hogy nem penész, ha
meg mégis az, akkor legyen legalább valami autentikus portugál gomba. Kaptunk
mellé egy féldecis eperlevet, egy deci italt és persze a szuper macihugyot. Ez
utóbbi nem a koffein tartalmával emeli a vérnyomást, hanem nemes egyszerűséggel
az állagával bassza fel az ember agyát.
Lisszabonban harminc fokos
meleg fogadott.
Kigyalogoltunk a 25-ös kaputól
a csomagkiadóig. Ezalatt érlelődött bennünk a gondolat, hogy ma itt nem fogunk
metrózni. Gabi ennyit utoljára a főiskolai ballagásán gyalogolt, ugyanis oda
nem engedték bemenni autóval. Én sem panaszkodhatok, mert a tarkómról a
hátgerincemen és a nagy kanyonon keresztül egészen a cipőmig folyt a
verejtékem.
Álltam a lucsokban és
döntöttem, hagyom magam lehúzni, a félezer hozzám hasonló taxira váróval
együtt, a metró meg ott büdösödjön meg, ahol van.
A taxinál nem volt
fejetlenség. Van egy cikkcakkos karám a birkáknak, pont olyan, mint a reptéren
a szeku előtt. Be lehet sorolni és nincs mód a furakodásra, lévén
kikerülhetetlen az előtted álló. A taxisoknak sincs sok módjuk a huncutkodásra,
mivel a sor elején ott áll egy rendőr és egyszerűen rámutat az emberre és a
taxira. Nincs kecmec, azzal a kocsival utazol vagy játszhatod az eszed, akkor
pedig egy perc alatt félreállít és várhatod a következő évszakot. Nincs mód
arra, hogy válogass a krémszínű vagy a fekete kocsik közül, mert te azt
olvastad a neten, hogy a krémszínű a tuti.
A mi taxink egy nagy fekete
batár volt. A vezető kiugrott és 1.60-ért betette a csomagjainkat a csomagtartóba.
Bizony a koffer feláras. Ha kicsi, ha nagy, ha kettő, ha négy, az ár ugyanaz.
A sofőr kinyitotta előttem a
kocsiajtót, és kitódult rajta az antarktiszi tél. Ami eddig folyt rajtam, az
most megkezdte a halmazállapot váltást. Jól esni jól esett, de tartok tőle,
hogy ennek még lesz kellemetlen utóhatása.
Csorogtunk ötvennel,
kanyarogtunk a négysávos körforgalmakban, mindezt olyan kiegyensúlyozott
nyugodtsággal, hogy el se hittem, hogy ilyen van. Váltottunk úgy sávot, hogy a
hátam mögötti autó rendkívül közel jött abban a sávban, amibe besoroltunk, de
se dudaszó, se semmilyen megtorló manőver nem követte a dolgot. Mindenki tök
nyugiban és lazában adta magát. Lehet, hogy reggel más a műfaj, mert tavalyról
egy kicsit más emlékeim vannak.
A város csodálatos részein
jöttünk át. Minden olyan nyugodtnak és békésnek látszik. Az egyetlen dolog, ami
ennek ellentmond az a mérhetetlenül sok falfirka. Ezek nem graffitik, hanem
egyszerű feliratok – ha jól tudom tag-nek nevezi az az idióta réteg, aki ezeket
elköveti. Oly mértékben dühítő és elfogadhatatlan, mint farpofán a pattanás.
A negyedórás taxi út
bőröndpótlékkal együtt egy tízes alatt volt. Forintosítva három rugó alatt…
A metro meg majd három euró
lett volna kettőnknek. Tehát a taxi olcsó, ha van miből szórni a zsét.
A szállásunk nagyon kellemes
helyen van.
Neve Real Residência -
Apartamentos Turísticos. Itt a két stúdió egyikét foglaltam le, mert a képek
alapján az tetszett. A többi szoba valahogy inkább taszított, mint vonzott. Aki
megnézi a képeket a bookingon az lehet, hogy megérti mire gondolok.
Az ár majd egy éves
előfoglalással 70 euró/éj volt. Egy hónapos előfoglalással ez már 100 felett
van, persze, ha van szabad hely.
A stúdió tetőtér lakás
csodálatos kilátással. A hatodik emelet magasságában van, ami azért jó, mert ha
a nyolcadikon lenne, akkor belelógna a légifolyosóba.
Igen, bizony.
A Google Maps nem mutatja, az
ember meg hajlandó elsiklani felette, hogy a városban levő reptérre nem
függőlegesen szállnak le a gépek. Ezek itt mennek el pontosan a fejem felett kétszáz
méter magasságban (FR24 adatok alapján)
A kecó maga jó, de a
felszereltséggel vannak hibák. A felszerelt konyha azt jelenti, hogy a
beépített szekrények a falra fel vannak szerelve. Van három talpas poharunk és
két csészénk. Van két kanalunk és három villánk, hátha a második fogáshoz
vendéget hívunk. Itt az egy csepp JAR tényleg kitart egy-két évig.
A láthatóan tizenöt éves
mikrohullámú sütő tervezője nagyon odatette magát annak idején. Csóró készülék
előlapján annyi gomb és tekerő van, hogy ezt simán tehették volna Tom Hanks
kezei alá az Apolló 13 forgatásakor.
A lemálházás után este fél
9-kor elmentünk a közeli El Corte Inglés nevű plázába. Ez olyan Westend szerű –
méretű épület, az aljában baromi nagy szupermarkettel.
A szupermarketben az
eladótérben a pénztárosokon kívül dolgoztak vagy harmincan. Az összes polc
fullra töltve, a padló csillog, sehol egy koszos áruszállító szarság vagy
trepni, mint az otthoni Teszkónkban.
Otthon még a göngyöleg is akkora halmokban áll az eladótérben, hogy a
teteje a hóhatár felett van. Oly nagy az eltérés a normális létezés és az
igénytelenség között.
A pénztáros fiú olyan nyugiban
dolgozott, hogy otthon tuti ráhívnák az üzemorvost. A vevők sem stresszelnek,
inkább nyomogatják a telefonjaikat, esetleg várakozás közben megtanítják a
gyerekeiknek valamelyik portugál őseposz első három versszakát. A pénztáros a
maga lajhár módján tologatja a szkennerbe a cuccodat, majd szépen bezacsizza mind
a két tonna cuccot aranyos kis műanyag tasakokba.
Nem sok mindent vásároltunk,
mert még nem állt át az agyunk az árérték meghatározására. Lassan megy a
háromszázzal szorzás.
Hazafelé ballagva betértünk az
otthon guglin már kinézett hamburgerezőbe.
A hely tömve, az ajtónál lehet
dekkolni, amíg szabadul fel asztal. Eszméletlen sok a fiatal, alig látni 40
felettieket. A személyzet olyan pörgős, hogy élesen elüt az iménti pénztáros
példától. A fiatal fiú, aki pincérünkké nevezte ki magát, nagyon csodálkozott,
hogy se angol se portugál nyelven nem kommunikálunk.
Felkészült voltam, mert a
telómon elhoztam a google oldalán publikált hambi fotóját és megmutattam a
fiúnak, aki levette azonnal, hogy ez nem lehet más mint a ghgnhrgihcml. Mondtam
neki ok, túú és két coca cola.
Ezeknél az történéseknél
mindig eszembe jut az alábbi vicc:
Bemegy az arab a kocsmába:
- Alra a bahkra kharde bahre
Coca-Cola!
A csapos értetlenül bámul:
- Bocs... nem értem! Egy jéghideg micsodát?
Az óriás hamburgerhez kaptunk
egy nagy adag sültburgonyát és eszméletlenül fokhagymás majonézt.
Negyed óra alatt olyan dudára
ettük magunkat, hogy csak halkan röfögni tudtunk a kis sarok asztalunknál.
Kértem a számlát és hoztak helyette egy receptet a sztrókhoz.
31 óró ugrott el a két hambira.
Nagyon drága volt, de nem emlékszem rá hogy valaha is ettem-e ilyen jól
elkészített hamburgert.
Visszatérve a szállóba
kinyomtuk a levegőt a liftből, és megnyomtuk kétszer a hatost, hogy buzdítsuk
egy kicsit.
Tettünk vettünk egy picit még
aztán nyugovóra tértünk.
Volna.
De a franciaágy recseg-ropog.
A legkisebb mozdulatra is akkora zajt csap, hogy attól kezdve leszarod az
összes repülőt és elkezd nem érdekelni, hogy odakinn éppen elszáll az utolsó
aznapi gép. Tulajdonképpen ez az ágy használhatatlan.
Ha valaki azt tervezi, hogy
itt ültet magokat a családfájához, az felejtse el a dolgot, mert nem éli túl a
lincselést, amire valószínűleg a szomszéd utcából is átjönnek.
Éjjel fél háromkor átvonultam
a kanapéra és hagytam Gabit aludni, mert a szólóban forgolódás keltette zaj jobban
szinkronba hozható az alfahullámokkal.
Ennyi volt a tegnapi történet,
most zárom soraimat, itt a hajnal, dolgoznom kell egy kicsit, hogy tudjak venni
a héten még egy hamburgert.
Pá emberek.
2017.09.06
A mai napra Sintra-t terveztem.
Reggel kilencre sikerült összeszedni annyira
magunkat, hogy járóképessé váltunk.
Minél jobban megy bele az ember a korba,
annál kevésbé tud egészen jelentéktelen dolgokat tolerálni, mint például ez a
nyomorult nyikorgós ágy dolog.
Ma nem kényeztetlek titeket sok fényképpel,
mert többnyire videóztam.
Az utazásra vettem egy gimbalt, ami a mobiltelefont
menet közben is képes aránylag „himbálódzás mentesen” tartani, és hozzávetőleg
jó felvételeket készíteni a telefon adottságainak jobb kihasználásával.
Videóimat viszont meg kell vágni és keresni
alá zenét vagy fütyülést, mert sajna a szánkat ma reggel sem tudtuk kimosni,
ugyanis nem fért bele a szappan. Mosdatlan szájunk és paraszt modorunk miatt az
általunk használt kötőszavak és írásjelek szinte kizárólagosan „b” betűvel
kezdődnek.
A video vágást elhalasztottam későbbre, talán
az egyik tengerparton ücsörgős éjszakára.
Elballagtunk a San Sebastian metró megállóba,
kerestünk egy szabad jegykiadó automatát és belekezdtünk az izgalmas
rejtvényfejtésbe. A jegyvásárlás tényleg nem ördöngösség, de sokat ronthat a
helyzeten, ha többen várakoznak az ember háta mögött. A ketyere korrekt, szépen
eszi a papírpénzt és az aprót is. Kicsit lassú, az ember azt hinné, hogy már
kész, de ő még nagyban dolgozik.
Ahogy olvastam a fórumokon az emberek
többsége nem tudja eldönteni, hogy melyik típusú jegyet gazdaságos megvennie.
Széles arccal tudom állítani, hogy az emberek zöme ezen rugózik napokon
keresztül, mert így akár két eurót is meg tud spórolni. Bögyörög azon a két
eurón, miközben szemrebbenés nélkül képes a szemétbe dobni két kiló megszáradt
kenyeret.
Én azt javaslom, hogy ha nem egész nap a föld
alatt akartok cikázni vagy esetleg villamosokon és városi buszokon ücsörögni,
akkor vegyetek gyűjtőjegyet, a zappingot és tojjatok az egész dologra, hiszen
nyaraltok, két-három-öt eurónyi összeget nap mint nap bebuktok ennél ostobább
dolgokra.
A megvásárolt kártyával az állomásra történő belépéskor
lehet nagyokat bénázni, ha az ember nem látja a mintát a maga előtt haladó utas
cselekedetein. Elsőre nem tűnik fel hova kell tenni a kártyát a beléptető kapun,
mert elvonja a figyelmet a zölden világító kijelző. Ráadásul a gépezet
meglehetősen lassan reagál, tehát nem elég elhúzni a megjelölt helyen a
kártyát, hanem ott kell tartani egy rövid ideig. De ha egyszer használta már az
ember, akkor a második esetnél már profi.
A készülék egyébként kiírja a kártyán levő maradék
összeget, de nem nagyon lehet ezt leolvasni, egyrészt azért mert tarthatunk
tőle, hogy a már kinyílt műanyag ajtó ketté fog szelni, ha nem iszkolunk
befelé, másrészt a kijelzőt fedő plexi rendkívül karcos. Ha kettesben vagy a
pároddal és egy kaput használtok, akkor a hátul menő le tudja olvasni. Ez az
ellenőrzés a jegykiadó automatán is elvégezhető, ha szükséges.
A félreértések elkerülése végett, minden
embernek kell birtokolnia egy kártyát, tehát a pomázi mókus őrs harminc tagja
sem utazhat egyazon kártyával.
A jegyet az utazás végén ismét le kell húzni
a kapun, egyébként nem tudsz kimenni az elvárt módon az állomásról. Ha mégis
elhagynád, akkor a kapuk közül az egyik szélső a mozgáskorlátozottaké. Itt
csípő magasságban van egy gomb és az kinyit egy széles kaput, hogy a kerekes
székes is ki tudjon gurulni rajta. Ott is van kártya érzékelő, de nem az
vezérli az ajtó nyitását.
A sintrai vonat – többek szerint helyi érdekű
vasút – egyik végállomása a Rossio pályaudvar. Érdekessége az, hogy ha az utcaszinten
belép az ember az állomásra, akkor fel kell menni vagy két emelet magasra, ahol
a sínek vannak. Ez még így magában nem olyan nagy dolog, de a vonat az indulása
után az állomásról kihaladáskor azonnal egy alagútba megy be, amiben jó sokáig
halad. Szóval egy alagút a másodikon az azért már döfi.
A vonat Sintra felé leputtyadt lakótelepek
mellett halad el. A házak falai még az első emelet magasságában is össze vannak
firkálva. A negyven perces út utolsó percei is ezen a lehangoló területen
futnak és szinte elképzelhetetlen, hogy rövidesen egy mesevilágba fogunk
csöppenni.
Aztán mégis megtörténik. A vonat megáll és
egy csinos kis állomásépület mellett találjuk magunkat.
Az állomást mindössze három kis beléptető
kapun hagyhatjuk el, ezért összezsúfolódik a párszáz utas és csoszog
mérhetetlen lassan kifelé. Itt még nem tudjuk, hogy ez mindössze egy
akklimatizációs felkészítés arra, ami odakinn vár.
Kinn eszelős dugó. Autók, buszok, tuk-tukok
állnak beledermedve egy vastag kipufogógáz kásába. Mindenütt tömött sorokba
rendeződött turisták észveszejtő tömege. Az egész olyan, mint egy motorizált
Black Friday.
Még a vasútállomás közelében félrehúzódtunk
egy lottózóba, ahol kávét is főznek. Itt várt meg Gabi, amíg a helyi MEO
üzletben szereztem egy net kártyát a mobil routerembe.
A lottózó „teraszáról” - ami tulajdonképpen
nemes egyszerűséggel a járdára kirakott székekből és asztalokból állt – kitűnő
rálátás nyílt a helyi hop on hop off buszmegállóra, ahol óriási tömeg
sorakozott. Itt még nem tudtam, hogy az óriási tömeg csak előjátéka annak, ami
fentebb van a Sintra központjában.
Tömegiszonyunk ismét a háta mögé utasította a
csendben sírdogáló bukszánkat. Döntöttünk, hogy mi bizony kivárunk egy
szemrevaló tuk-tuk-ot.
A tuk-tuk e nevét a hangjáról kapta. Csak annyit hallani, amikor
működik, hogy tuk tuk. Nem véletlen, hogy nem erről énekelt Sub Bass Monster,
hanem a négy ütemről.
A tuk-tuk a zaján kívül büdös is és
nagyobbakat ugrik az úthibákon, mint amit egy rendesen visszatartott szellentés
kibír.
Egy jóképű vidám fiú érkezett egy gyönyörű
metálkék gépezettel. Telefonon megmutattuk, hogy hova szeretnénk eljutni,
ugyanis a „quinta da regaleira” kimondásához egy tubussal több fogsor ragasztót
kellett volna átcsempésznem a szekun a kézipogyómban. Különben is egy ilyen
bonyolult név kimondásához többet kellett volna aludni, mint forgolódni.
A fiú megkérdezte, hogy kifizetem e mind négy
ülőhelyet vagy várunk még utasokat. Mondtam neki, hogy természetesen kifizetem,
pedig tudatában voltam, hogy az öcsi blöfföl. Ugyanis az autócskája nem sokáig
tuktukolna ha a mi kétszázhúsz kilónk mellé felültet még két embert, még ha
azok botsáska típusú németek lennének, akkorse. Az lett volna az utolsó tukkja.
Lendületesen haladtunk mintegy tizenöt
métert, majd megkezdődött a mintegy félórás araszolás.
Sajna ezt a helyet a portugálok alaposan
elcseszték. Az tuti, hogy a privát forgalmat innen kizártam volna, csak
kizárólag horror összegért adtam volna behajtási engedélyt a turistáknak. A
befolyt összegből építhettek volna egy gigantikus P+R parkolót. Mivel ez nem
így történt, így Sintrában elhatalmasodott a káosz. A dolog szó szerint
élhetetlen.
A szépségek megcsodálása helyett
kerülgethetik az emberek a parkoló vagy éppen csak forgalmi okokból álló
autókat. Az Audi egyébként itt is oda parkol, ahová akar. Ez szerintem annál a
típusnál beépített feature.
Sintrába mennek fel komoly Mercedesek és
Bentley-k is egyetlen utassal, így vélem hogy van ott helyi lakosság most is.
A tuk-tukkal QDR-ig nem is értünk fel. Egy
rendőr lezárta az utat és mindenkinek gyalog lehetett csak folytatni az utat
felfelé. A tuktuk fiú rendkívül sajnálta, hogy nem tud elvinni a célunkig.
Vigasztalt, hogy nincs messze, és bátorított, hogy menjünk fel gyalog.
Tudtam, hogy a „nincs messze” az egy relatív
dolog, de azt nem, hogy ennyire. Szegény Gabi majdnem kimúlt, nekem meg
visszajött a sarokfájásom.
De nem is ez a lényeg, hanem a hely, ami
fantasztikus.
Az embert teljesen elvarázsolja ez a kert, a
csalafintán megcsinált térkép, a rengeteg tétovázó térképet szorongató turista.
Ha valaki gyermekkel jön ide, az szánjon erre a helyre legalább 4-5 órát, vagy
többet, mert megéri. Egyébként 6-12 euró a belépő életkor függvényében.
Órákig kerestük a „spirálos” kutat és nagyon
nem értettük miért nem találjuk, de aztán meglett. Az egész hihetetlenül
lenyűgöző.
QDR csak az egyik csoda a hatból, amit
Sintrában találhatsz. A fél nap elég rá duma nem igaz. Több kéne rá sokkal, de
sajna nem mindenki tudja tolerálni idegekkel hosszú távon az ilyen méretű tömeget.
Lefelé jövet fogtunk egy másik tuk-tukot, aki
lehozott az állomásra. A tuk-tuk árát nem mondtam eddig: egy irány = egy tízes.
Gondolom négy embernél ez négy felé oszlik.
Lisszabonba visszaérve A Rossio pályaudvar
kijáratától kábé 100 méterre van egy olcsó etető. Ezt a helyet a Portugál
fórumban publikálta az egyik olvtárs, akinek így utólag megköszönöm. A hely
neve „Buffet do Leao”, ami nem tévesztendő össze a mellette levő hasonló nevű
étteremmel.
Az etetőben elég nagy a tömeg, az ügymenetet
elég nehéz levenni a látottak alapján. Viszont lehet nézni baromi bambán
egészen addig, amíg a személyzet közül valaki meg nem sajnál és leültet egy
asztalhoz. A személyzet zöme feketékből áll, szemmel látható, hogy ők a
főnökök. A sápadtarcúak láthatóan alacsonyabb szintű folyamatokat bonyolítanak.
Az ügymenet itt a következő:
Keresel egy asztalt, ami láthatóan meg van
terítve és még szabad. Valahogy jelzed a többiek felé, hogy elfoglaltad,
mondjuk odaülteted a partneredet. Felkapsz egy üres tányért és elballagsz vele
a pulthoz, ahol az ember a húsokat osztogatja. Itt találsz rizst és sült
krumplit, meg valami babos ocsmányságot rettentő szaggal. Raksz a tányérodra
ezekből a köretekből, annyit amennyit szeretnél és odasasszézol a manushoz
húsért. Van általában négy fajta hús, amit a koma nem túl bőkezűen adagol, de
noszogasd bátran. Ha ez meg van, akkor a középen levő önkiszolgáló pultról
nyomathatod hozzá a különböző zöldségeket.
Amíg te ezzel vagy elfoglalva meg fog jelenni
valaki az asztalodnál, aki az ital rendelésedet veszi fel és ezzel egy időben
hagy egy fehér cetlit is, amin ikszekkel bejelölik az italfogyasztásotokat.
Tehát ha egy asztalon fehér cetli van
ikszekkel, akkor az tuti foglalt.
Amikor dudára etted magad a kajáddal, akkor
ezzel a fehér cetlivel a kijáratnál levő pénztároshoz mész és fizetsz. Nyolc
euró a hegy, amit megettél és van hozzá aranyáron az italod.
A helyben az az igazi, hogy azt eszel, amit
akarsz és annyit amennyi beléd fér.
Összegzésként pár sorban a meglátásaimról.
Aki nem bírja a „Jani megmondja a tutit”,
annak ott van felül az X vagy ugorjon a következő naphoz, ha bírja még agyilag.
Engem roppant jóleső érzés tölt el attól,
amikor olyan emberek közé kerülök, akik tele vannak „életigenléssel”. Akik
reggel úgy kelnek, hogy itt egy újabb szép nap, amit jókedvvel fogok eltölteni,
és akit csak érek, annak mindnek próbálok a saját boldogságomból egy kicsit
adni.
Ebben az országban csupa olyan emberrel
találkozok, akik úgy végzik a munkájukat, mintha nem lenne kötelező a számukra.
Úgy sugároznak kifelé, mintha egy ajándékot kaptak volna azzal, hogy van mit
csinálniuk.
Tuti vannak itt is bajok és fájdalmak, de
miért nem látok itt lépten-nyomon mélydepresszióba süllyedt öngyilkosjelölt
zombikat, mint otthon? Azok itt elbújnak? Vagy hol vannak?
Vajon miért kommunikál mindenki kedvesen a
másikkal, miért végzi precízen és pontosan a rábízott vagy bevállalt munkáját?
Be van lőve mindenki?
Miért ügyelnek annyira arra, hogy úgy
éljenek, dolgozzanak és kommunikáljanak, ahogy egy XXI. századi emberhez illik?
Itt vajon miért nem a lehúzás, a mindenkit
félresöprés és a hétköznapi életet is megkeserítő versenyzés a fő csapásirány? Nekünk
magyaroknak vajon melyik kromoszómánk görbült rossz irányba, hogy ennyire
lehangoltak és rosszindulattal feltöltöttek vagyunk? Miért van az, hogy oly
nagyra tartjuk magunkat, miközben még alulról sem ütjük meg a mércét?
Szeretek ezek között az emberek között lenni.
Szeretném, ha egyszer mi is ilyen vidáman és boldogan tudnánk élni a saját
hazánkban – még akkor is ha csak látszólag vagyunk boldogok és vidámak.
Legyetek ma egy kicsit jobbak és egy kicsit boldogabbak,
mint tegnap! :)
2017.09.07
Ma Lisszabon belváros lett volna a terv.
Nem volt semmilyen konkrét célunk, gondoltuk
lötyögünk amerre az út lejt.
Lementünk a metróba, ahol röhögve
konstatáltuk, hogy a következő metró negyed óra múlva jön. Idióta dolog volt
ezen röhögni, inkább olvasnunk kellett volna a jelekből.
A metró tele volt utassal. A lisszaboni
utasok kilencven százaléka nem megy messzebb az ajtóktól egy méternél. Így a
kocsi belsejébe bejutni olyan, mint átfutni egy bogáncsbokron.
Baixa-Chiado-nál kiszálltunk és elindultunk a
folyópart felé. Kereszteztük a híres 28-as villamos vonalát, és néztük ahogy
főnek rajta a sorstársak. Volt időm megnézni őket, mivel többet álltak, mint
haladtak. A jármű láthatóan nem klimatizált, menetszél meg ugye állva nemigen
van. Jött mögötte az extra feláras piros 28-as is. Azon bezzeg kárpitozott
ülések és lezengés volt. Hátul dübörgött a villamosban valami, gondolom a
wifi-t benzinnel állítják elő benne. De az se kizárt hogy alulról hideg levegőt
fújnak be. Nem tudom, Kell a fenének egy
húszasért…
Eldöntöttük, hogy a villamost kihagyjuk.
Nincs kedvünk ebben a melegben állva hónaljkutyát mutogatni.
Tovább sétálva megnéztük a helyi Hősök terét
a Praça do Comércio-t. A betonon volt vagy 40 celsius fok, álltunk ott és azon gondolkoztunk
hogy mit is nézünk ezen a négyzetkilométernyi betonon. Csináltunk néhány
felvételt és úgy döntöttem, hogy fórumos olvtárs javaslata alapján elmegyünk a
szuperfagyit gyártó Gelados Santini nyalakodóba. Kettő van belőle, nekem
sikerült a rosszat választanom. Ez a Cais do Sodré állomásnál a piac épületében
van. Sajna ez a hely nem tetszett nekünk, mert annyira áthatotta a halszag,
amit Gabi nehezen visel, hogy gyorsan eliszkoltunk onnan.
Kerestünk egy presszót és leültünk kávézni és
stírölni az embereket.
Ücsörgés közben sok csodát láthat az ember.
Lehet látni, hogy az idegenforgalomért mi mindent meg nem tesznek az itteniek.
Micsoda pénzeket és ötleteket öntenek bele a vállalkozásaikba. Láttam a
segwayhoz hasonló önegyensúlyozó járművet, amelyen ülés van, láttam csoportosan
hajtó háromkerekű motoros csapatokat, akiket kísért egy motoros vezető.
Bérelhető a Twizzy és rengeteg olyan ötlet van még, amivel a turistát lehet
csalogatni.
Amikor meguntuk a nézelődést javasoltam, hogy
kapjunk el egy tuk-tukost és menjünk el a pár kilométerre levő LX-Factory nevű
helyre és ebédeljünk meg ott. Az egyik blogon olvastam, hogy egész jó kaják
vannak ott, meg üde kisvállalkozások, startupok, induló művészek. Ez egy régi
gyártelep az Április 25-e híd alatt.
A sorban parkoló mintegy harminc tuk-tukosból
az utolsóhoz odamentünk, hátha az a gyors fuvar érdekében hajlandó lesz elvinni
olyan helyre, ami nincs benne a táncoskönyvében. Nos a fickó mondott egy akkora
számot hogy a google fordító egy percig gondolkozott rajta, hogy merje e
lefordítani. Jeleztem, hogy annyiért nem kell, inkább felszállunk a 15E
villamosra.
Ez volt a hiba numero kettő.
A modern villamosban nem volt klíma. Odabenn
komoly szauna. Ha a helyiek is legyezőket hoznak magukkal erre a járműre, akkor
tuti lehetsz benne, hogy ez itt elfogadott dolog. Tíz perccel később egy
kilóval könnyebben megérkeztünk a keresett telephez.
Nem olyan volt, mint amit a képek és a leírás
alapján vártam. A befogadó készségünk tovább rontotta az, hogy a meleg miatt
egyre gatyábban éreztük magunkat és ugye ilyenkor már a barna is szagosabb.
A hibák halmozása annyira lehúzott minket,
hogy bánatunkat valahol kajába akartuk fojtani. Megkerestük a visszafelé tartó
villamos megállóját, ahol árnyék alig. A megállót éppen felújította pár
mazochista melós, akik röhögcsélve szeletelték a tíz centi vastag műmárvány
lapokat a tűző napon egy nagy felx-szel. Nagy flex = nagy por. A por és az
izzadtság jó barátok. Rajtam akartak randizni.
Itt lett tele a tököm az egész elhibázott
nappal. Az irdatlan zaj már csak hab volt a tortán.
Jött egy fekete taxi, leintettem lazában. A
csóka megállt a tuja síneken az út kellős közepén a rendőrségtől húsz méterre
és tök nyugodtan megvárta amíg bekászálódunk. Elindította a taxiórát, ami
valami 3,65-ről indult és a lovak közé csapott.
A villamos itt zártpályás, mondjuk rá, hogy
hasonlóan mint a négyes-hatosé a körúton. Nos a taxik itt hasítanak, sorra
előzve le a többi járművet, amelyek a normális úton haladnak. Ha utolérnek egy
villamost, akkor simán kielőzik a szembejövő villamos pályáján. A tízperces út
hét euró volt! Két és félszerese a villamosnak…
A Rossionál bementünk a tegnapi önkibe és még
dudábbra ettük magunkat. Kaja közben elhatároztuk, hogy nekünk mára ennyi elég
volt, menjünk haza hűsölni.
A metróhoz menet eszünkbe jutott, hogy tegnap
este az aluljáróban találkoztunk egy igazi jelenséggel. Itt jött szembe velünk
egy nagyon nagydarab fekete ember, olyan ötven körüli. Nem kövér hanem egy
teljesen arányos két méter magas benga néger. Rövid nadrág volt rajta, világos
ing és egy begombolt világoskék mellény. A kezében két nagy szatyor. Rendkívül
ápolt ember benyomását keltette.
Ami még megragadta az ember figyelmét az a
széles mosolya volt. Gabi azt mondja, hogy szinte semmit sem látott belőle csak
a hófehér fogsorát és azt az óriási mosolyt.
A metró bejáratnál a jegyünk bemondta az
unalmast, jelezte, hogy ezzel a pénzzel itt be nem megyünk. Így kipróbáltuk a
rátöltést. Kerestem az automatán, hogy hol van a kártya nyílása, de azt bizony
sehol sem leltem. Mondom ilyen nincs, tuti nem nekem kell valami bekeretezett
helyhez odatartanom amíg molyol ez a gép vele…
Hát nem. A többi gépen ott volt a nyílás,
ezen nem. Ezen le volt ragasztva. Halk kuncogást véltem felfedezni, ami
valahonnan a felhők felől jöhetett. Asszem, ma szopatós napom van. Nyomtam rá
3-3 eurót, ez a minimum a zapping esetén.
Hazajövet előtt az El Corte Ingles-ben vettem
két nagy vödör fagyit búfelejtőnek.
Ott megkaptam az utolsó előtti jelzést az
Úrtól.
Ezt:
(a bolt neve...)
Dőlök aludni, holnap fél hatra kinn kell
lennünk a reptéren.
Azt gondolom tudjátok, hogy az első metró fél
hétkor megy csak :)